כל סוגי טקסי החופה | המדריך המלא - התנך למתחתנים • פורטל מידע וטיפים למאורסים לפני חתונה

כל סוגי חופות והרבנים בחתונה | המדריך המלא

בטח יצא לכם להיות בכמה טקסי חופה בחייכם… הרוטינה פשוטה: הזוג נכנס, הרב מברך, החתן לכלה שם טבעת (“זה לזו נשבעים לעולם”… אחח אורן חן, איפה נעלמת?!), שותים קצת יין, לובשים טלית, 7 ברכות, שוברים את הכוס ואודרוב… קולולושים והאורחים המוזמנים נעים בכמויות אדירות לקלפ.. לחופה! בפוסט הזה נעמוד על סוגי החופות ולא פחות חשוב על סוגי הרבנים בהם תתקלו.

חופת הסטנדרט | 15-20 דקות
הזוג צועד על רקע שיר מרגש וקיצ’י לחופה. לרוב בראשית עולם של שלומי שבת, הרב מתחיל לדבר ולדבר ולדבר, הטבעת נשלפת, הרב ממשיך לדבר ולדבר, מברך בעצמו את 7 הברכות (לפעמים נותן גם לאבות להגיד ברכה או שתיים) ואז החתן שוב את הכוס על רקע שיר מקפיץ, לרוב I’m a Believer בגרסא מתוך הסרט שרק.

חופת הסטנדרט, גרסת האקסטנדד | 30-45 דקות. תלוי בקצב ההליכה
זהו טקס החופה הסטנדרטי רק שבמקום שהרב יגיד את 7 הברכות, בני המשפחה עולים אחד אחד לחופה להקריא ברכה. לרוב אלה גם לא הצעירים במשפחה אלא  הסבא בן ה106 שבקושי הולך והדוד עם הקביים שבדיוק התחיל להתחזק והסבא התימני שלא ממש שומע אבל יודע לסלסל. אגב בחופה מהסוג הזה לרוב גם הרב לא חוסך במילים ומספר סיפורים ומשלים כאילו הוא מינימום יוסף המספר וזה תמיד יהיה אותו סיפור על המנקה שחד לרב את החידה: “עד מתי החתן הוא מלך” ותמיד הרב מספר שבתמורה לתשובה, המנקה השביע אותו לספר את החידה הזאת בכל חופה בה הוא נמצא. (חתיכת מנקה מבוקש… עובד אצל כל כך הרבה רבנים…) התשובה אגב היא: “כל עוד החתן מתייחס לאישתו כמו מלכה”. למקרה שתהיתם…

סוגי חופה | רגע לפני החופה

בדרך לחופה.. רגע לפני שהבלאגן מתחיל

חופת הבזק | 7-12 דקות (כולל שיר כניסה לחופה)
החופה הזאת היא די דומה לחופת הסטנדרט אלא שפה הטקס לא מעניין את הזוג. הוא רוצה כבר להגיע לשלב המסיבה והאלכוהול. לכן הוא מראש מתדרך את הרב לעשות את זה כמה שיותר קוויקי ואף מקציבים לו זמן: 7 דקות מטכ”ליות לסיים את הטקס.

חופת הקריוקי | 30 דקות לפחות.
חופת הקריוקי היא תחומו של הרב המזמר. לפעמים הוא שר בגפו. את התפילה, את הברכות ועוד שלל להיטים כמו ישמח חתני, מברוק עליך, שבחי ירושלים, והשוס הגדול: אם אשכחך ירושלים לפני שבירת הכוס. לפעמים הרב המזמר גם מגדיל לעשות ומביא איתו פלייבקים שהוא נזכר להפיל על הדיג’יי שניה לפני שהחופה מתחילה (כן דיג’יים, המרמור שלכם מובן כמה קשה זה כבר לשלוח את הפלייבקים מראש במייל כדי שאוכל להתכונן לזה מראש, להבין מי נגד מי ומתי כל דבר מתנגן ולא בלחץ שניה לפני החופה כשהזוג בלחץ ומנהל האירוע יושב על הצוואר להתחיל את החופה).

אגב יש זוגות שמגדילים לעשות ומביאים רב מזמר בתשלום שמביא איתו גם קלידן שמנגן לאורך כל הטקס וכל מילה ומילה שיוצאת לרב מהפה מולחנת מראש. המבוגרים בדרך כלל אוהבים את זה, הצעירים מחשיבים את זה כחפירה לכל דבר ועניין. הבחירה בידכם

חופת הסטנדאפ | 15-25 דקות
הסוג המועדף עלי כמובן. אני לא מדבר על חופות שמביאים סטנדאפיסט מוכר שיעשה את הטקס אלא על רבנים יחידי סגולה, שיודעים להעביר את הטקס בצורה מצחיקה ונעימה וכיפית. לרוב הם ישבו עם הזוג מראש וישמעו את סיפור החיים שלהם וישלבו אותו עם בדיחות על הזוג תוך כדי הטקס לצד בדיחות קבועות שהם מריצים בכל חופה. לרוב הם מצליחים לתפוס את הקשב של כל הקהל כולל של הספקים ששומעים טקס חופה בכל יום. זה דבר שראוי להערכה. אגב הזכרתי קודם חופות עם סטנדאפיסטים. גם זה קיים וזה מגניב ונפלא ומצחיק והכל… אבל לרוב זה קצר מדי ולא ממש שווה את ההשקעה וזה כמובן לא טקס יהודי אז למי שמחפש חתונה כדת משה וישראל, זה פחות הכיוון.

סוגי חופות | טבעת לחתן

טבעת לחתן? ביהדות זו רק מתנה סמלית שאינה קשורה לטקס…

החופה האזרחית | 15-25 דקות
החופה האזרחית היא לא באמת חופה אלא יותר טקס למען המשפחה כי את החופה האמיתית עשו בקפריסין. לכן מי שעורך את החופה הוא לא רב אלא איש מטעם, לרוב גם הוא יושב עם הזוג לפני וכותב את מהלך הטקס לפני קורות החיים שלהם רק שבצער רב בדר”כ אני רואה שזה לא באמת מעניין אף אחד מהנוכחים. אולי זה חוסר כריזמה בהעברת הסיפור לקהל או אולי זאת כתיבה משעממת אבל לצערי רוב זה המצב. אופציה שניה ומקובלת היא שמי שיערוך את הטקס הוא סלב (בתשלום). פוליטיקאים ואנשי בידור הם הבחירות הנפוצות. בטקס זה לא תיהיה כתובה אלא הסכם לכבוד הדדי. תמיד יהיו בו שתי טבעות ולרוב גם כמה מילים שהחתן והכלה אומרים אחד לשניה. טקס פשוט ומקסים לזוגות שהחליטו שמוסד הרבנות הוא לא מתאים להם או שהם פסולי חיתון (זוגות חד מיניים או אם אחד מבני הזוג לא יהודי)

ישנם עוד המון סוגי חופות שקצרה היריעה מלדבר עליהם כמו חופה רוחנית וטקס קונסרבטיבי או רפורמי (לשלושתם אין תוקף חוקי בישראל) וכן נישואי חוזה וברית זוגיות שלשניהם יש תוקף חוקי בישראל ולא כוללים עניני דת בשום צורה. אולי נעמיק עליהם בהמשך..

טיפ ספקים:
אל תאריכו את החופה יותר ממה שאתם צריכים. הקהל אומנם הגיע בשבילכם, אבל אתם תאבדו אותו אם תעבירו אותו טקס ארוך מדי ומייגע.

זהו, עד כאן להפעם 
חושבים שהפוסט הזה חשוב/מועיל?
ספרו לנו מה אתם חושבים בתגובות ושתפו אותו עם מאורסים נוספים בלחיצה על כפתור השיתוף

ואל תשכחו להצטרף לקבוצת הפייסבוק של התנך למתחתנים כדי להתייעץ עם מאורסים נוספים בדרך לחופה!